Go to top
Rivista Scientifica
simedet

Italian Journal of Prevention,
Diagnostic and Therapeutic Medicine (IJPDTM)

Scopo del journal / aims and scope of the journal

The Italian Journal of prevention Diagnostic and Therapeutic Medicine (IJPDTM) is the official journal of SIMEDET (Italian Society of Diagnostic and Therapeutic Medicine).
IJPDTM has the aim to promote research and scientific updates implying a multidisciplinary approach involving all different kinds of healthcare professionals working together (physicians, nurses, technicians, etc…) in order to grant a concrete wide, olistic, perspective in medical knowledge.
The main scopes are: improving patients management and treatment favouring cultural collaboration and exchange in multidisciplinary contributions, improving usefulness of available human and intellectual resources aimed to support better medical practice.
Main areas of interest of the Society are: Internal and Emergency Medicine with a trend about preventive and General Medicine as well.”


L’Italian Journal of Prevention, Diagnostic and Therapeutic Medicine (IJPDTM) è la rivista ufficiale della Società Italiana di Medicina Diagnostica e Terapeutica (SIMEDET).

IJPDTM ha il fine di promuovere la ricerca, la cultura e l’aggiornamento sia all’interno che all’esterno della società, coinvolgendo le diverse figure professionali che ne fanno parte (medici, infermieri professionali, tecnici di laboratorio biomedico, tecnici di anatomia patologica…).
L’interdisciplinarietà rappresenta infatti un momento di crescita culturale e professionale, di grande utilità nella pratica clinica, sia per migliorare la gestione della cura del paziente che l’utilizzo delle risorse a disposizione.

Inoltre, il confronto programmatico delle diverse figure professionali che ruotano intorno alla figura del paziente è in grado, grazie alla ricerca di un percorso condiviso, di favorire la stesura di protocolli e/o linee guida più facilmente percorribili.

Le principali aree di interesse della rivista sono la medicina interna e la medicina d’urgenza con coinvolgimento pertanto di numerose aree quali la rianimazione , la cardiologia, la endocrinologia, la pneumologia, la nefrologia, la neurologia, la gastroenterologia, la ematologia, le malattie infettive…, come ma anche la medicina preventiva e quella di base.

SIMEDETcast - Podcast SIMEDET